Tuesday, June 26, 2012

Kakigori

Ais kacang.... ais ais kacang... bila rasa panas dan dahaga... singgah digerai ais kacang diminta... susu dan jagung, kacang dan lengkong, juga sirap berwarna... campur semua, enak rasanya..kegemaran kita semua... *sila nyanyi sendiri lagu ais kacang zaman kanak2 ni ye..* hehe... 

So hari ni nak cerita pasal ais kacang *ais kepal je sebenarnya* versi jepun.. namanya kakigori..*bukan kaki gorilla tau*.hehe.. Kalau ais kacang kat malaysia nun kita taruk macam2 kan selain dari ais sagat tu, ada kacang, lengkong, jagung manis, jelly warna warni n sirap macam2 warna kan..lepas tu ditambah pulak dengan susu pekat manis...waaa bertambah2 manis... fuhhhh..baru cakap je dah terasa kat tekak aku kenikmatan ais kacang waktu panas2 gini..hehe.

Kat nihon ni dia punya ais kacang tak sama macam kat malaysia, seolah2 seperti ais kepal je yang ditambah dengan satu atau dua jenis sirap..takde kacang, jagung, jelly n susu semua tu... 
Tapiiiii... aku ada jumpa satu kedai di kiryu, gunma yang jual kakigori seolah2 macam ais kacang kat malaysia..hehe..baru je gi makan hari ahad lepas time panas2 nak masuk summer ni memang nikmatnya tak terkata lah..haha.. *tengok gambar di bawah*

kakigori
Yang bezanya kakigori tu dia takde kacang segala bagai tetapi diganti dengan azuki (sejenis mochi)  yang bila dimakan bersama ais terasa kenyal2 gitu... aku try kakigori ichigo special iaitu kakigori berperisa strawberry yang siap ada ais krim vanilla diatasnya... hehe.. act, ada macam2 perisa lagi, nanti nak gi try perisa lain pulak sebelum puasa ni..hihi

No comments:

Post a Comment