Monday, October 15, 2012

紅葉狩り / Momijigari 2012

Assalamualaikum.. 
Gud Morning..
Ohayou.. 
Selamat pagi.. 

Fuhhh... semangat betul pagi ni siap 3 bahasa untuk ucap selamat pagi.. ngee.. 

Hari ni nak cerita tentang 紅葉狩り / momijigari / maple leaves hunting / pencarian daun maple yang dah bertukar warna ke warna merah, kuning n oren.. *dah bole bukak kamus bahasa dah nih*.. hihi..  

Misi pencarian telah dimulakan pada hari sabtu lepas di Nikko-shi, tempat yang memang sangat pemes la untuk menikmati view daun2 warna warni yang sangat cantik ni.. Sebelum bercadang nak gi aku dah search kat pakcik google n pakcik google cakap kat Nikko ni dah 40% daun dah bertukar warna *kalau dah 100% lagi cantik kot*.. sebabkan hujung bulan ni nak balik cuti2 malaysia sebulan lebih n datang balik dah masuk winter takut tak sempat pulak nak menikmati indahnya ciptaan Tuhan ni.. So tanpa plan apa2 terus cakap kat hubby esok pagi kita gi Nikko ye.. *pukul 1130malam baru decided nak gi*.. hubby pulak request nak makan nasik lemak untuk picnic kat sana, nasib baik la sambal nasik lemak untuk bento hubby tu masih ada lagi tersimpan dalam peti ais.. terus aku masuk dapur malam2 buta tu masak nasik n rebus telur.. ayam pulak esoknya la baru aku goreng wat ayam goreng crispy tapi bila dah sejuk dah tak crispy dah.. ngee..  

Gerak dari rumah pukul 9 pagi, sampai atas Nikko pukul 12 tengahari, memang elok2 je time untuk makan n suhu pun takde la sejuk sampai menggigil sangat *around 14-15 degree je time tu*.. tahun lepas gi awal2 pagi pukul 8 dah sampai sana memang sejuk menggigil2 la sebab tu tahun ni cadangnya nak gi lewat sikit supaya dapat kurangkan sejuk tu.. hehe

Sampai2 je wajiblah posing sakan dulu kan.. parking kereta kat puncak atas Ryuzu Falls untuk menikmati pemandangan yang sangat2 la cantik, tu pun belum semua daun tukar warna, kalau dah 100% mesti la lagi cantik kan.. Dah puas posing kat atas, jalan kaki turun ke bawah untuk tengok daun2 sepanjang air terjun tu *waktu turun releks je, bila nak naik puncak balik semputtttt*.. 

Dah puas tengok n puas memanjat bukit, ambik kereta terus naik puncak atas lagi, kat situ agak sejuk jugak la ditambah dengan tiupan angin sejuk tu, makan nasik lemak pun agak menggigil jugak *gigil2 pun habis jugak nasik lemak tu*.. hihi

Sampai sini je catatan momijigari untuk tahun ni *kalau minggu depan gi jalankan misi momiji lagi, ada la lagi kot catatan momijigari*.. hehe.. 

Daaaa.. =)





No comments:

Post a Comment